Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.17.3.1 KONSTRUKCE PLYNOVÝCH TURBÍN

Rozváděcí lopatky

Jejich provozní teplota se pohybuje v rozmezí 600 až 950°C
Maximální namáhání lopatek: 50 MPa
Materiál:
- Nerezavějící chromové oceli (až 12 % chromu
- Austenitické chromové oceli
- Speciální slitiny a speciální materiály odolávající vysokým teplotám


Oběžné lopatky

Provozní teploty jsou podobné jako u rozváděcích lopatek (550 až 900 °C)
Lopatky jsou ze stejných materiálů jako rozváděcí (nerezavějící chromové oceli)

Životnost:
Průmyslové turbíny: 50 000 až 100 000 hodin
Letecké motory: 1 000 až 5 000 hodin

Extrémně namáhaná součást -> Nutno brát v úvahu:
Namáhání na tah odstředivou silou

Namáhání na ohyb momentem výsledné síly a příslušného ramena
- Uvažovat o podstatném snížení pevnosti v tahu a v ohybu vlivem vysoké teploty (i pro předchozí bod)

Tečení za tepla
- Za každou provozní hodinu se lopatka trvale prodlouží

Chvění (kmitání)
- Zdroj nebezpečných únavových lomů
- Utržená jedna lopatka zničí celý rotor


Rotor

Průměrné provozní teploty: 200 až 600 °C
V různých místech jsou značné tepelné rozdíly

Obvykle jako výkovek
- Hřídel s nasazenými oběžnými koly nebo jako buben

Materiál:
- Perlitické oceli legované na vysokou teplotní odolnost
- Chromové a austenitické oceli

Přesně obroben
Pečlivě staticky a dynamický vyvážen


Skříň plynové turbíny

Průmyslové turbíny: Dvoudílný odlitek
Letecké turbíny: Těleso turbíny je lisováno z jednotlivých plechových částí a ty jsou pak navzájem svařeny
Materiály mají podobné složené jako materiály na odlitky


Plamenec spalovací komory

Provozní teploty: 700 až1 1 100 °C

Materiál:
Austenitická ocel
Speciální oceli z chromu, niklu, kobaltu

U leteckých motorů ještě někdy povlakován ze speciálních keramických materiálů

Žádné komentáře:

Okomentovat