Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.17.3.5 PROVOZ A REGULACE VÝKONU PLYNOVÝCH TURBÍN

Spouštění

Pro rozběh soustrojí je zapotřebí cizí zdroj energie
Musí se roztočit turbokompresor
Spouštěcím zdrojem může být:
- Třífázový asynchronní motor s rotorovým spouštěčem
- Malý spalovací motor
- Malá expanzní turbína

Po dosažení 20 až 25 % provozních otáček se pomocným zapalovacím zařízením zažehne plamen v hlavních hořácích spalovací komory
Spouštěcí čas turbín o středních výkonem je 5 až 10 minut


Zatěžování a odlehčení

Stabilní průmyslové turbíny lze od spuštění zatížit asi za 15 až 20 minut
Letecké turbíny lze zatížit podstatně dříve
Spouštěcí časy pro znovu spuštění již zahřáté turbíny jsou velmi krátké

Soustrojí, které je náhle odlehčeno má velký sklon k přetočení
Přetáčení je omezováno turbokompresorem, který má velký brzdící účinek
Alternátor automaticky zapíná brzdící odpory
- Nedovolení zvýšení otáček nad povolenou mez (o 10 až 20 % vyšší než provozní otáčky
- Při zvýšení otáček rychlouzávěr dostane pokyn k uzavření přívodu paliva do spalovací komory


Odstavení

Soustrojí se odstavuje odpojením alternátoru od sítě a uzavřením přívodu paliva
Soustrojí dobíhá setrvačností

Po doběhnutí se protáčí rotor elektromotorem
- Je to zábrana deformací rotoru vlivem nestejnoměrného chladnutí
- V činnosti je pomocné olejové čerpadlo


Promývání soustrojí

Při používání těžkých kapalných paliv se na lopatkách usazují nánosy
- Snižují účinnost turbíny
- Odstraňují se promýváním horkou vodou

Před promýváním musí být turbína vychlazena na nižší teplotu než 100°C

Spouštěčem se roztočí rotor a nechá se setrvačností doběhnout
- Při otáčejícím se rotoru se zvláštní soustavou trysek přivádí horká voda na lopatky

Celý proces je nutno několikrát zopakovat
Po skončení promývání se musí turbína odvodnit a vysušit


Chlazení

Velmi tepelně namáhané stroje
Na součástech, které pracují při teplotách 600 až 900 °C se projevuje tečení materiálu již při malém zatížení
Chladí se nejčastěji vzduchem
Chladící vzduch se mísí se spalinami před stupem do turbíny

Další způsoby chlazení:
Na tepelně namáhané díly neustále proudí tryskami nebo kanálky chladný vzduch
Dutými lopatkami nebo chladícími kanálky protéká chladný vzduch
- Veškerý chladný vzduch dodává turbokompresor -> Zvýšené nároky na jeho dimenzaci (vzduch je potřeba jak k hoření tak i ke chlazení)


Regulace výkonu

Způsoby regulace:
Množství paliva přiváděného do spalovací komory
Teplotou směsi (spaliny a vzduch) před vstupem do turbíny (směšovací poměr)

U leteckých turbín (proudové motory) lze krátkodobě zvýšit výkon přídavným spalováním dalšího paliva za oběžným kolem (forsáž) -> Zvýšení tahu

Žádné komentáře:

Okomentovat