Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.18.1 PROUDOVÉ MOTORY

Mohou být:

a) S kompresorem
Turbovrtulový
Tah je dán součtem tahu vrtule a tahu spalin v trysce

Proudový
Bez vrtulový
Celý tah je vyvíjen expanzí spalin v trysce

b) Bez kompresoru (náporové)


Forsáž
Krátkodobé zvýšení tahu
Provádí se:
- Dodatečné spalování přídavného paliva v trysce
- Vstříknutím vody před kompresor nebo do spalovací komory
- Místo vody lze použít peroxid vodíku


Turbovrtulový motor

Muže mít:
Jednu turbínu pohánějící turbokompresor a přes reduktor vrtuli
Dvě turbíny (dvouhřídelové uspořádání)-> Jedna turbína pohání kompresor a druhá přes reduktor vrtuli


Dvouproudové motory

Zvláštní druh dvouhřídelových proudových motorů
Expanze probíhá, ve dvou soustředěných tryskách
- Vnitřní tryska - expandují spaliny
- Vnější tryska - Expanduje vzduch


Náporové motory (athodydy)

Při pohybu letounu rychlostí nad 1,5 Machu je kompresor zbytečný, protože náporem se získá stlačený vzduch
- Rychlost 2 Machy vytvoří kompresní poměr e 4,5
- Rychlost 5 Machů vytvoří kompresní poměr e 29

V motoru není turbokompresor a spalovací turbína -> Motor je tvořen pouze spalovací komorou, z které vybíhá expanzní tryska
Motor musí být vybaven ještě jinou hnací jednotkou (např. proudovým motorem s kompresorem), která dodá letounu rychlost, aby mohl být spuštěn náporový motor


Pulsační motor

Zvláštní druh náporového motoru
Použití: Modelářství
Dokáže vyvinout tah i při nulové rychlosti letounu -> Start bez pomocné hnací jednotky
Ventilová mříž má velmi krátkou životnost (cyklické namáhání mříže a ventilů za vysokých provozních teplot)

Žádné komentáře:

Okomentovat