Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.3.1 HŘÍDELOVÉ ČEPY

Hřídelový čep - Část hřídele, která je ve styku s ložiskem.

Každý hřídel musí být minimálně ve dvou ložiscích -> nejméně dva hřídelové čepy


Druhy a vlastnosti jednotlivých hřídelových čepů
1. Válcové hřídelové čepy
Nejčastější použití
Pro uložení do valivých nebo kluzných radiálních ložisek, popř. otáčející se části na nehybné nosné hřídeli (např. jeřábová pojezdová kola)
Přenáší pouze radiální zatížení -> axiální zatížení musí být zachyceno axiálním ložiskem
Mohou být umístěné i ve středu hřídele pokud je hřídel uložená na třech a více ložiscích


2. Kuželové hřídelové čepyPoužití: Kde je potřeba zachycovat radiální i axiální síly
Výrobně složitější než čep válcový

Axiální zatížení působí z:
- jedné strany -> stačí jeden kuželový čep
- Z obou stran -> nutno použít dva kuželové čepy

Uloženy pouze v kluzných ložiscích a jen na konci hřídele


3. Prstencové hřídelové čepy
Použití: Pro přenos axiálního zatížení
Jsou-li kluzné plochy zkoseny možno přenášet částečně i radiální zatížení
Často umístěny ve středu hřídele v kluzných axiálních ložiscích
Výrobně složitější než čepy kuželové


4. Kulové hřídelové čepyMohou přenášet zatížení v libovolném směru
Dovolují náklon osy hřídele
Použití: Kde se při provozu mění směr zatížení
Výrobně nejsložitější


5. Patní hřídelové čepyPoužití:Pro zachycení silového zatížení působící ve svislém směru (obvykle vlastní tíha konstrukce)

Střední část vybrána -> pro zlepšení kluzných vlastností
- Protože uprostřed je kluzná rychlost velmi malá a nemůže se tam film vytvořit olejový -> ve střední části by se zadíral
- Rovinná kluzná plocha je ve tvaru mezikruží

Ukládá se pouze do kluzných axiálních ložisek odpovídajícího tvaru

Žádné komentáře:

Okomentovat