Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.3.5.1.1 PEVNÉ SPOJKY

  • Nejednodušší hřídelové spojky
  • Použití: Pro pevné a trvalé spojení souosých hřídelů, kde se nekladou zvláštní nároky
  • Konstrukčně jednoduché -> Levné
  • Netlumí rázy a vibrace -> Přenáší se na druhý stroj, který je vystaven zvýšenému namáhání

Spojka přírubová

Použití: Spojení dvou hřídelů, které přenáší velké kroutící momenty

Obvykle jsou konce obou spojovaných hřídelů vykovány do tvaru příruby a spojeny pomocí šroubů
Jeli utažení šroubů silné kroutící moment se přenáší pouze třením mezi přírubami
Příruby mohou být rovněž přivařeny nebo nalisovány za tepla


Spojka trubková

Použití: Spojení pomaloběžných hřídelů (při vysokých otáčkách by vznikali velké odstředivé síly, protože spojka není vyvážená a ty by měli za následek chvění a vibrace)

Konstrukce je jednoduchá (Přes konce hřídelů se převleče trubka a vlastní spojení se provede pomocí klínů nebo kolíků)


Spojka korýtková

Použití: Pro přenos velkých točivých momentů

Přes konce hřídelů se nasadí dvoudílná objímka, která se stáhne šrouby (pro zvýšení bezpečnosti se může použít i pero)
Z bezpečnostních důvodů se spojka překrývá plechovým krytem


Spojka kotoučová

Nejčastěji používaná pevná spojka

Tvořená dvěma kotouči, které jsou nasazeny na konce obou hřídelů a pojištěny:
- Perem: proti otáčení
- Šroubem: proti osovému posunu

Kotouče jsou spojeny šrouby a maticemi

Žádné komentáře:

Okomentovat