Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.3.5.1.3 VYROVNÁVACÍ SPOJKY

  • Slouží ke spojení dvou nesouosých, různoběžných nebo mimoběžných hřídelů
  • Jsou schopné vyrovnat posuv hřídelů v jakémkoliv směru

Spojka ozubcová

Tvořena dvěma přírubami, jejíž čelní plochy jsou na jedné přírubě upraveny do tvaru ozubce (pera) a na druhé je drážka
Ozubec se zasune do drážky (v podstatě se vytvoří perový spoj)

Obě příruby musí být pojištěny proti:
- axiálnímu posuvu šrouby
- pootočení pery

Spojka dovoluje určitý axiální posuv spojovaných hřídelů (závisí na vůli mezi čelem ozubce a dnem drážky)
Vloží-li se mezi příruby třetí člen, lze spojovat i nesouosé hřídele


Spojka zubová

Použití: Pro spojení dvou nesouosých hřídelů

Umožňuje radiální i axiální posuv spojovaných hřídelů
Na čelních plochách přírub je vyfrézováno ozubení, které do sebe navzájem zapadá
Příruby musí být pojištěny proti pootočení a axiálnímu posuvu -> aby nedošlo k vypadnutí ze záběru (vlivem zatížení či vibrací)


Spojka kloubová

Použití: Spojení dvou nesouosých nebo různoběžných hřídelů

Dovoluje změnu nesouososti a různoběžnosti za provozu
Nevýhoda: Nerovnoměrnost otáčení hnaného hřídele při rovnoměrném otáčení hnacího -> obvykle se používají ve dvojici

Žádné komentáře:

Okomentovat