Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.3.5.2.2 TŘECÍ SPOJKY

  • Nejpoužívanější ovládatelná spojka
  • Umožňuje spojování a rozpojování za provozu
  • Použití: u všech motorových vozidel (ale v různých provedeních)

  • Točivý moment se přenáší třením, které vzniká ve stykových plochách spojky a je tím větší čím je
  • Větší přítlačná síla
  • Větší součinitel tření

  • Třecí plochy můžou být na:
  • Čelních (rovinných) plochách
  • Obvodových válcových plochách

  • Často se používá i kuželová třecí plocha, která zvětšuje zvětšuje velikost tření -> zvětší se i velikost přenášeného točivého momentu
  • Jedna příruba je uchycena pevně a druhá posuvně
  • Přitlačením posuvné příruby k pevné přírubě se spojka "spojí" -> může přenášet točivý moment
  • Přítlačná síla se vyvozuje pružinou a rozpojení spojky se provádí pomocí pákového mechanismu
  • Pro přenos větších točivých momentů se používají spojky, které mají větší počet třecích ploch - lamel -> spojky lamelové


Lamelové spojky

Při malých rozměrech (vzhledem k relativně velké třecí ploše) přenáší velké točivé momenty
Stavěcím šroubem se nastavuje velikost přenášeného točivého momentu a vyrovnává se opotřebovávání lamel
Jsou-li ocelové lamely, spojka musí pracovat s olejovou náplní
Suché spojky mají lamely s obložením

Použití:
Obráběcí a textilní stroje
Motocykly

Žádné komentáře:

Okomentovat