Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2.5.2 ŘEMENOVÉ PŘEVODY

Patří mezi převody se silovým stykem
K přenosu točivého momentu z hnacího kola na hnané dochází v důsledku tření mezi řemenicí a řemenem

Velikost přenášeného momentu závisí:
1. Velikost napínací síly
2. Velikost součinitele tření materiálů řemene a řemenice
3. Velikost úhlu opásání
- Úhel styku řemene s řemenicí
- Úhel lze zvětšit použitím napínacího kola

Převod je nepřesný (ve stykové ploše mezi řemenicí a řemenem dochází ke skluzu)

Velikost skluzu je závislá:
1. Velikost přenášeného točivého momentu
2. Úhel opásání
3. Součinitele tření
4. Velikost napínací síly


Výhody

Velmi tichý chod
Pružný záběr - Tlumení kmitání, chvění
Snesou velmi vysokou obvodovou rychlost
Nízké náklady na provoz (není nutno mazat) - Nejlevnější převod
Možnost funkce: Pojistné spojky proti přetížení (prokluz)
Nevyžaduje přesnou výrobu a montáž


Nevýhody

Nezaručení stálého převodového poměru, tj. prokluz - nespolehlivá kinematika (výjimku tvoří ozubený řemen)

Nutné předepnutí
Přídavné namáhání ložisek a hřídelů
Vyvození předepnutí - napínací ústrojí:
- Zkrácení řemenu při nezměněné osové vzdálenosti
- Napínání kladkou (stálá osová vzdálenost), přitlačovanou závažím, pružinou nebo posuvem kladky
- Zvětšením vzdálenosti os (nejjednodušší, nejlevnější, nejjistější)
- Samonapínací tíhou hnacího motoru
- Reakčním momentem

Vytahování a opotřebení řemenů
Nízká tuhost převodu
Při prokluzu vzniká statická elektřina

Špatná odolnost vůči:
- Vysokým teplotám
- Vlhkosti
- Prachu
- Nečistoty (např. mastnoty)

Větší rozměry převodu


Použití

Kde jsou kladeny požadavky na:
- Velkou osovou vzdálenost kol
- Klidný a tichý chod
- Není nutný přesný převod


1. Převody plochými řemeny

Používá se zřídka, pouze v případě kdy je příliš velká vzdálenost řemenic
Pro zvětšení úhlu opásání se používají napínací kladky
Nejčastěji se používají kožené řemeny (vyrábí se z hovězí usně)

Konce řemenů se spojují:
Lepením
Sponami, svorkami
Sešitím

Řemeny se vyrábí v normalizovaných rozměrech
Řemenice se vyrábí z oceli nebo litiny s dostatečným opracováním funkčních ploch
Pro dobré vedení řemenu bývá vnější povrch řemenice mírně zaoblen (bombirován)


2. Převody klínovými řemeny

Častější použití než ploché řemeny - Větší účinnost -Tření v klínové drážce je větší než na rovinné ploše - Možnost přenosu většího točivého momentu

Možnost použití několika řemenů vedle sebe, u plochých řemenů to není možné

Tvar i rozměry klínových řemenů jsou normalizovány, u plochých to není možné
a) Klasický klínový řemen
Univerzálně použitelný
Maximální rychlost řemene: 30 m/s

b) Úzký klínový řemen (automobilový)
Převody nenáročný na prostor
Přenos velkých výkonů
Maximální rychlost řemene: 40 m/s

c) Výkonný klínový řemen
Pro přenos velkých výkonů v malém prostoru
Dobré ohybové vlastnosti (zuby na vnitřním obvodu)
Dobrá příčná tuhost díky příčným vláknům
Maximální rychlost řemene: 50 m/s

d) Dvojklínový řemen
Pro pohon několika řemenic s opačným smyslem otáčení
Vhodné pro střídavý ohyb
Maximální rychlost řemene: 30 m/s

e) Násobný klínový řemen
Vhodné pro velká rázová zatížení
Použitelné pro velké vzdálenosti os bez vodící kladky
Maximální rychlost řemene: 30 m/s
Nutná ochrana před znečištěním (nečistoty se zamačkávají do mezer mezi řemeny)

Klínový řemen je zhotoven ze tří vrstev:
Vnitřní vrstva je zhotovené textilními vlákny, které jsou zality v pryžové vložce
Vnější vrstva tvoří obal

Usazení řemenů v klínové drážce




Řemenic jsou zhotoveny z litiny, oceli nebo i plastů

Použití: např.
Dopravníky
Dřevoobrábějící stroje
Automobily


3. Převody ozubenými řemeny

Rozšiřují se až v poslední době
Spojují výhody řetězových a řemenových převodů
Řemen je vyroben z pryže nebo jiného vhodného materiálu
Na vnitřní části řemene je ozubení, které je i na obvodě řemenic
Nedochází k prokluzu
Tlumí rázy na rozdíl od řetězového převodu

Žádné komentáře:

Okomentovat