Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

3.2.4.2 MAZACÍ PROSTŘEDKY

Mazadla mají zabránit přímému styku konstrukčních prvků -> snížení tření -> snížení opotřebení -> zlepšení odvádění tepla

1. Mazací oleje

Vyrábějí se především z ropy
Skládají se z dlouhých molekul (polymerů), které drží pohromadě zesíťování

Vlastnosti

Viskozita
Je měřítkem pro sílu, se kterou se zasíťované řetězce molekul mazadla brání přesouvání a roztržení řetězcové struktury
Vliv na tvoření olejového filmu
Musí být takové velikosti, aby při změně pracovní teploty a rychlosti zůstal souvislý olejový film:
a) Nízkoviskózní (řídké)
- Umožňují studený start při studených třecích plochách (např. start nákladního automobilu)
b) Vysokoviskózní (husté)
- Na horkých plochách se zadržuje olejový film -> víceúčelové oleje
- Syntetické oleje jsou málo závislé na výšce teploty

Mazací schopnost
Musí zabránit tření a zadření mechanismu
Mazací schopnost při vysokých teplotách - nemá se rozkládat, oxidovat (zpryskyřičnění, karbonizace) a odpařovat se
Mazací schopnost při nízkých teplotách - mazadlo nesmí být příliš husté

Bod vzplanutí
Teplo při které olej vyvine tolik par, že krátce na to vzplanou

Bod hoření
Teplota při které olejové páry začnou sami od sebe hořet

Bod zážehu
Výška teploty, při které se směs oleje a vzduchu sama vznítí (důležité u spalovacích motorů - samovznícení detonačního běhu

Vlastnost vylučovat vodu a vzduch
Mazadlo se nesmí spojovat s vodou (emulgovat)
Mazadlo se vzduchem nesmí vytvářet pěnu

Korozní chování a oxidační odolnost
mazadlo má zabránit oxidaci -> korozi třecích částí


Rozlišování olejů v praxi

Podle viskozity
Nízkoviskózní - Použití:
Málo zatížená ložiska
Rychloběžné hřídele
Středněviskózní - Použití:
Mírně zatížená ložiska
Rychloběžné hřídele
Viskózní - Použití:
Nadměrně zatížená ložiska
Mazání převodových skříní
Mazání válců motorů

Podle použití označujeme oleje
Motorové oleje
Převodové oleje
Převodové oleje
Hydraulické oleje
řezné oleje

Nezušlechtěné oleje
Nemají žádné rozpouštěcí přísady
Použití:
Pro jednoduché mazací práce
Málo namáhané převodovky
Mazání kluzných a valivých ložisek

Zušlechtěné oleje
Vznikají smícháním minerálních olejů a vhodných rozpouštědel

Oba druhy olejů se nesmí navzájem smíchat !


2. Mazací tuky

Jedná se roztoky mýdel v minerálním oleji
Mýdla (soli mastných kyselin s dlouhými řetězci vápníku, sodíku, aj.) slouží jako zahušťovadlo -> ztužení tuku na určitou pevnost

Použití:
Pro vysoké ložiskové tlaky a malé kluzné rychlosti
Valivá ložiska
Převodovky, stroje
Ocelová lana
"Špatně přístupná místa
Tam, kde je z konstrukčních důvodů mazací místo otevřené a olej by vytékal
Příklad: Mazací místo (ložisko, kloub) strojů a přístrojů v např. potravinářském průmyslu musí zůstat čisté a tuk nesmí odkapávat -> výrobky nesmí být znečištěny

Nelze je použít tam, kde mazivo má i chladící funkci
Kontroluje se bod skápnutí - Teplota při které vystoupí první kapka na pokusném přístroji při zahřátí -> musí ležet nad nejvyšší provozní teplotou ložiska


Vlastnosti důležitých mazacích tuků

Vápenatý mazací tuk
Tuk do Staufferových maznic
Žádná ochrana proti korozi
Pro všeobecné účely do 70 °C

Sodný mazací tuk
Tuk do horkých ložisek (nad 100 °C)
Úplně rozpustný ve vodě
Hodí se pro suchá místa ložisek
Chrání proti korozi

Lithiový mazací tuk
Dobrá antikorozní ochrana a ochrana proti oxidaci způsobená přísadami
Nepropouští vodu
Vhodný pro kluzná i valivá ložiska při středním počtu otáček

Vazelína
Špatná mazací schopnost
Použití jako ochrana proti korozi (konzervace, mazání měřidel)

Vysokoteplotní syntetické tuky
Pro kluzná a valivá ložiska s teplotami do 500 °C

Plastická hmota PTFE (Polytetrafluoretylén)
Přimíchává se jako mikroprášek do mazacích olejů a tuků (jako přísada) -> mazadla jsou extrémně odolná vůči působení tlaku a teploty
Vysoká přilnavost
Dobré kluzné vlastnosti -> nízké tření

Mastek
Práškový mazací prostředek
Struktura podobná grafitu
Chemické vazebné síly mají nízkou soudržnost a dovolují vzájemné klouzání krystalických vrstev a tím mazání
Použití: Mazací prostředek a oddělovací vrstva mezi gumovými částmi (vzdušnice v automobilových pneumatikách)


3. Pevná mazadla

Grafit
Jemně pomletý a smíchaný s olejem či tukem
Použití:
Mazání ložisek, která jsou nadměrně zatěžována a vystavována vysokým teplotám (max 800°C), především v oblasti kombinovaného nebo suchého tření
Zabíhání ložisek a ozubených kol ->Jemné vrstvy krystalů vyplní dobře nerovnosti kluzných ploch a mají i brusné působení

Sirník molybdeničitý
Používá se do teploty 400 °C jako suché mazadlo (nejjemnější prášek)
Smíchaný s olejem či tukem tvoří roztíratelnou pastu
Vrstevnaté, kovově lesklé destičky lpí při vysokých povrchových tlacích a vysokých teplotách pevně na kluzných plochách

Žádné komentáře:

Okomentovat